الأربعاء، 15 سبتمبر 2010

ضحكنا لما قالت بابا مات

احنا مش بس ضحكنا احنا كنا هنموت من الضحك
تعالو نعرف الحكاية من الاول
كنت بدرس لغة انجليزية في الجامعة الامريكية وكان اول يوم في المستوي وقعدت اضرب اخماس في اسداس ياتري يا هل تري هلاقي صحبة طيبة لاخر المستوي علشان الواحد ما يحسش بغربة ... دخلت بنت امورة محجبة وقعدت جنبي وابتدينا نتعرف وعرفت ان اسمها رشا وبعدها دخلت بنت تانية شكلها بسيط ورقيقة بس مش محجبة وقعدت جنبنا وعرفنا انها مسيحية وهي كمان اسمها رشا وبنت كمان اسمها شرين كانت شخصة كومدية غير عادية وكانت بردو مش محجبة واكتملت الصحبة اللي بجد مش ممكن تتنسي.

كانت شرين عارفة مين بيصلي ومين مش بيصلي ومين نزل علشان يعمل نفسه بيصلي ومين نزل علشان فعلا يصلي في الرست وكانت فاضحة زميل لينا اسمه حسن علشان مش بيصلي وكان دايما يقولها "حرام عليكي يا شرين فضحتيني المستوي اللي فات وده كمان" ... قالته واراك وراك ... فقالت رشا اللي هي مش محجبة نفسي بصراحة انزل اصلي بس هتوضا فين وهلبس ايه فرديت انا ورشا نــــــــــعم تصلي؟؟؟ رشا هو انتي مسلمة؟؟ قالت اه !!
قالت علشان الحجاب ... والله ابدا ... اكيد سوء تفاهم ... علي العموم احنا اسفين.

ردت شرين وقالت "حجة البليد مسح التختة ياختي هاتيلك اسدال صغير حطيه في الشنطة بدل الثلاثة كيلوا مكياج بطلو حجج فارغة بقي" فانا قولت لشرين وانا محرجة ليه احرجتيها كدة .. ما تزعليش مني يا شرين انتي واخدة بالك مين صلي ومين ما صلاش وانتي ما بتنزليش تصلي اصلا.

قالت شرين "وعمري ما هنزل " .... اشمعني ....... قالت علشان انا عمري ما ركعتها انا مسيحية ايتها البلهاء منك ليها.

مش قادرة اوصف كمية الدموع اللي كانت بنزل من الضحك علشان احنا ما كنش يفرق معانا زملاء الكورس مسلمين او مسحيين فالدنيا اتلخبتط معانا مش مهم ... المهم اننا كنا صحبة بجد لذيذة بجد.

وفي يوم انا و رشا "المحجبة" قعدنا ندردش مع بعض وخاصة ان كان طريقنا واحد عرفت منها ان والدها والدتها متوفيين من فترة قريبة وبجد زعلت علشانها قوي ... ربنا يرحمهم.

ولما رحنا المرة اللي بعدها للكورس دخلنا لقينا رشا اللي مش محجبة بتعيط ..... معلش يا رشروشا ... ماتزعليش يا مشمشة... وعرفنا ان حل مشكلتها في الشغل لانها حاسة بوحدة بعد وفاه والدتها!! فوعدنها انا ورشا "المحجبة" وشرين اننا نشوف ليها شغل بس هي قالت" انا مش عايزة يتأمن عليا" .... ليه يا بنتي التأمين شئ كويس قالت لاء علشان المعاش اصل انا باخد معاش بابا ... أوووووووووووووه ..... انا ورشا سكتنا وبصينا لبعض وسكتنا .... فبلعت ريقي وقلتلها يعني انتي والدك والدتك الاثنين؟ قبل ما اكمل قالت اه

لكن المفاجأة!!!!!

تيرا را ... تيرا را ... تيرا را ... تيرا را ...


مستعدين نفسيا ومعنويا

قالت شرين وايه يعني انا طلبت منهم في الشغل ما حدش يأمن عليا علشان المعاش مايرحش ........ انا ورشا بصوت واحد معاش مين بقي؟؟؟ ....... شرين : اصل بابا مات ... وانا ورشا تاني في صوت واحد "وماما عاملة ايه مش كويسة بردو" ... شرين قالت لا ماما ماتت وار بابا علطول

بس بصراحة ماقدرناش نمسك نفسنا من الضحك لانها كانت صدفة عجيبة جداااااااا


علي رأي المثل هم يضحك وهم يبكي



لسة في باقي اسمعوا مين تاني مات عندها




شرين : اصل انا لازم اشتغل اصل هقعد لوحدي اصل اخواتي اتجوزوا وأخوالي ماتو وأعمامي ماتو تقريبا مافيش حد غيري في العيلة عايزة الحق اتجوز بسرعة واخلفلي عيلين قبل ما اسم العيلة ينقرض.
وعرفت ان شرين هي كمان أتوفي والدها وولدتها مثل رشا ورشا
ونصحتني رشا صديقتي ان لا نسأك باقي المجموعة ربما يكونو زيينا
ما كنش فاضل غيري
وكل اللي قدرت اعمله ليهم اني ادعو ليهم بالرحمة
و احمد ربنا علي نعمة الوالدين
وسلام من قلبي ليهم هما الثلاثة

هناك تعليق واحد:

  1. انتى كمان واضح ان دمك خفيف اوى
    ههههههههههه
    اتمنا تكونوا لسه متواصلين مع بعض وربنا يخليكوا لبعض

    ردحذف

نتشرف بمعرفة رأيكم